Folk til fjells - vår-høst

Foto: Vibeke Raae

Siden 1998 har Samnanger IL plassert ut bøker på forskjellige turmål i kommunen. Samnanger Turlag tok over ordningen fra 2014. Vi håper disse bøkene kan være en inspirasjon til å ta seg en tur ut i naturen, og kanskje til nye steder. Vi forsøker å spre kassene ut i kommunen og vi har fått ønsker fra innbyggerne som vi forsøker å hensynta. Vi forsøker å sette ut kassene til 1. mai om snøforholdene tillater det, og så henter vi de inn igjen mot slutten av oktober. Det trekkes premier blant de som har skrevet seg inn i turbøkene for hver sesong.

Vi anbefaler også å bruke de 15 merkede turstiene i kommunen. Følg gjerne Samnanger Turlag på Facebook for å se hva som rører seg, og bli med oss på fellesturer vi arrangerer. Er det spørsmål, mangler eller kommentarer til Folk til fjells, ta kontakt med Vibeke Raae (tlf 41 65 42 65), eller turlaget på samnanger.turlag@gmail.com. Har du lyst til å hjelpe med folk til fjells er det bare å melde sin interesse til turlaget. Vi trenger folk til å sette ut og hente inn kassene og ønsker også innspill på turmål.

Årets kasser er på plass!

Plassering av kassene i 2019

De tre faste turene til hhv Nordvikasætra, Raudvatnet og Smådalen er med:

Nordvikasætra

Setra ligger ved nordre enden av Fitjavatnet. Man kan gå på begge sider av vannet, vestsiden er ca. 500m kortere enn østsiden. Rundtur rundt Fitjavatnet er ca. 6km. Kassen står ved setra. Mulige veivalg:

• Fra Totræna via lysløypa, over på sti til Skadalen og så til Fitjavatnet (3,5km)
  • Fra Myra/Dalane/Lønnebakken, opp skogsveien til Fitjavatnet (4,2km)
  • Fra skogsveien i Haukaneset opp til Fitjavatnet (5km),
  • Fra Bjørkheim (Rødne) eller Nordvik til Fitjavatnet.

Raudvatnet

Parkering ved gjenbruksstasjonen i Raunekleiva. Gå over veien og følg skogsveien ca. 700m, til skiltet sti tar av til venstre. Følg stien og skiltene oppover til vannet. Ca. 3,8 km en vei. Kassen står ved skiltet ved vannet, 530 m.o.h.. Ta gjerne en stopp ved hamburgersteinen (skiltet) og få med deg historien om Svein Legoladd og trollet, og pass deg for trollet som sover i myra på vei oppover - tør du gå over broen uten å si trollrimet? Vi anbefaler å gå videre opp på Raudnipa eller å gå merka løype til Fitjavtnet via Buhilderen og ned i Myra.

Smådalen

Veivalg:

• Fra Tysse: Parkering ved ungdomsskolen. Merket, god sti fra Tyssereinane, men bratt. Utsiktspunktet Sjåheim underveis. Les om underbuksemannen og gi et offer til han for en fin tur. Gå over brua ved fossen/elva og følge berga oppover før stien tar en inn til vatnet der kassen står ved en benk. Ca. 2 km.
  • Fra Nymark/skytebanen: Parkering ved bommen i Gaupholmsmarka/krysset til Fossåsen. Følg veien forbi skytebanen og videre på skogsvei opp til Smådalsvatnet. Følg til venstre langs vatnet bort til kassen ved benken i andre enden. Ca. 5 km.

I tillegg har vi i 2019 turbøker ved Buhilderen, på Høgeskolten, i Skutevika og på Vardane.

Buhilderen

Denne turen kan en gå fra Raunekleiva via Raudvatnet (se over) eller fra de ulike stedene som leder en til Fitjavatnet (Myra/Dalane/Lønnebakken/Haukaneset/Totræna/Nordvika). Fra nordenden av Raudvatnet er det varda løype til Buhilderen, der det er malt røde prikker på steiner. Fra Fitjavatnet til Buhilderen er det rødmalte staur/hengende pinner som merker løypa. Gøy for ungene å telle/finne disse langs stien. Følg stien til venstre når en kommer opp til Fitjavatnet. Ta av i stiskille ved et veltet tre og skilt til Raudvatnet og gå opp lia og følg den merka stien. Det er litt myrete, så vanntette sko anbefales. Fra Myra til Fitjavatnet  er det ca. 2 km. Fra Fitjavatnet til Buhilderen er det ca. 3 km. Turen fra Fitjavatnet til nordenden av Raudvatnet er ca. 4,5 km og hele turen fra Raunekleiva til Myra er ca. 11 km. Kassen henger på et skilt som viser veien til Raudvatnet ved Buhilderen, 500 m.o.h..

Høgeskolten

Parker på Bjørkheim eller i vågen langs gamleveien fra Bjørkheim mot Haukaneset. Gå opp bakken i Rødsvegen. Ved et gult og grønt hus begynner stien langs gjerdet/muren nedenfor eiendommen. Følg videre langs gjerdet mot skolten og gå over på sti. Stien fortsetter oppover før den deler seg rett før en strømmast, og der holder en til venstre for å ta "snarveien" opp. Fortsett rett frem oppover over noen berg (uten tydelig sti der). På toppen kommer en inn på stien igjen som leder en bort til Høgeskolten, 126 m.o.h.. Holder en til høyre ved strømasten følger en stien til et nytt stiskille og tar av til venstre for å komme til skolten. Fortsett over berga (mest på tvers av berga) og en kommer inn på stien til skolten. Kassen står i le ved noen busker rett før skolten. Kort tur som er overkommelig for de fleste (ca. 15 minutt en vei) der en belønnes med en nydelig utsikt over Samnanger. Anbefaler å gå ned igjen til det andre stiskillet og følge stien videre. Da blir det en flott rundtur via Rødne og en kan gå over haugen og komme ned igjen Rødsvegen. Når stien åpner seg ned mot Rødne vil en også se stien som går mot Fitjavatnet.

Skutevika

Parker ved kirka på Ådland. Følg grusveien ned til sjøen og gå på den idylliske stien på Prestavegen forbi Søvika, langs Kvernesvatnet helt til du kommer ut i Skutevika (3 km en vei). Der er det benker og bord for en rast og en kan finne kleberstein i vika. Kassen henger på et tre når du kommer ned mot vika. Turen er skiltet og det er flere informasjonsskilt langs ruten som forteller historien som har foregått langs Prestavegen. En kan også ta ulike avstikkere fra Prestavegen. En kan ta en avstikker ned til Kvernesvatnet, ta turen nedom Hellenaustet/Hedlo, eller gå ned til Flesjane. En kan også gå til Skutevika fra Kvernes på Liavegen.

Vardane

Vardane er høyeste punkt mellom Totræna, Fitjavatnet og Dyrhovden, 711 m.o.h. Flott utsikt over fjell og fjord. Kassen står ved bautaen/varden på toppen.

Fra Totræna: Parkering mot avgift ved skianlegget i Totræna. Følg lysløypen ca. 800m til rett før "Magasuget" (skiltet). Gå inn på sti skiltet Fitjavatnet inn Skadalen. Derifra går det god sti nordover opp Breilia og forbi Steinslandssætret. Derifra kan sti stedvis være utydelig, men Vardane er det høyeste punktet mot nord-nordøst. Et tips kan være å trekke mot ryggen rett sør for Vardane, der det går en sti. Ca. 3,5 km og 2 timer en vei. Alternativ rute er å ta av på sti fra hesteskoen på skistadion over noen myrer innunder Breilia, forbi Tveitasætret og opp langs bekken på delvis sti til Snilshaugen. Da er verste stigningen unnagjort og en kan gå rett videre til Vardane.

Fra Nyutletræ: Parkering på plassen rett før første nedoverbakke etter avkjøring fra Kvitingsvegen. Følg veien videre gjennom tunet og innover forbi noen hytter. Veien blir til skogsvei og deretter sti. Etter ca. 1,5 km får en et "brotalag" på høyre side og straks etter en åpen myrpå venstre hånd. Vardane ligger da rett opp til venstre. Det er ingen sammenhengende sti oppover, men godt fremkommelig de aller fleste steder. Ca. 2,8 km og 2 timer en vei.