Folk til fjells  - turposter I Samnanger

Foto: Catrin Langeland

Siden 1998 har Samnanger IL plassert ut bøker på forskjellige turmål i kommunen. Samnanger Turlag tok over ordningen fra 2014. Vi håper disse bøkene kan være en inspirasjon til å ta seg en tur ut i naturen, og kanskje til nye steder. Vi prøver å spre kassene ut i kommunen og vi tar i mot ønsker fra innbyggerne som vi forsøker å hensynta. Vi forsøker å sette ut kassene til 1. mai om snøforholdene tillater det, og så henter vi de inn igjen når sola snur i slutten av oktober. Det trekkes én premie pr turmål blant de som har skrevet seg inn i turbøkene for hver sesong og/eller brukt SjekkUT til innsjekking i perioden.

Vi anbefaler også å bruke de 15 merkede turstiene i kommunen og DNT appen SjekkUT-digital turpostkasse.

Følg gjerne Samnanger Turlag på Facebook for å se hva som rører seg, og bli med oss på fellesturer vi arrangerer. Er det spørsmål, mangler eller kommentarer til Folk til fjells, ta kontakt med Vibeke Raae (tlf 41 65 42 65), eller turlaget på samnanger.turlag@gmail.com. Har du lyst til å hjelpe med folk til fjells er det bare å melde sin interesse til turlaget. Vi trenger folk til å sette ut og hente inn kassene og ønsker også innspill på turmål og turbeskrivelser.

Plassering av kassene 2021

De tre faste turene til hhv Nordvikasætra, Raudvatnet og Smådalen er med:

Nordvikasetret

Setra ligger ved nordre enden av Fitjavatnet. Man kan gå på begge sider av vannet, vestsiden er ca. 500m kortere enn østsiden. Rundtur rundt Fitjavatnet er ca. 6km. Kassen står på påle ved setra. Mulige veivalg til Fitjavatnet:

• Fra Totræna via lysløypa, over på sti til Skadalen og så til Fitjavatnet (3,5km)
  • Fra Myra/Dalane/Lønnebakken, opp skogsveien til Fitjavatnet (4,2km)
  • Fra skogsveien i Haukaneset opp til Fitjavatnet (5km),
  • Fra Bjørkheim (Rødne) eller Nordvik til Fitjavatnet.

Raudvatnet

Parkering ved gjenbruksstasjonen i Raunekleiva. Gå over veien og følg skogsveien ca. 700m, til skiltet sti tar av til venstre. Følg stien og skiltene oppover til vannet. Ca. 3,8 km en vei. Kassen står ved skiltet ved vannet, 530 m.o.h.. Ta gjerne en stopp ved hamburgersteinen (skiltet) og få med deg historien om Svein Legoladd og trollet, og pass deg for trollet som sover i myra på vei oppover - tør du gå over broen uten å si trollrimet?

Vi anbefaler å gå videre rundt Raudvatnet på merka sti opp til Raudnipa (merket på begge sider av vannet), eller å gå merka løype til Fitjavatnet via Buhilderen og ned att i Myra/Haukanesvegen/Rødne/Nordvik. En kan også gå merket rundtur fra Raudvatnet til Krokvatnet, via turposten på Lynten 500 m.o.h. og tilbake til Raudvatnet forbi Kalivatnet. Eller en kan gå ned igjen via Heiasetret til Bjørnåsen eller skogsveien videre ned til Lindane/Reistad. Se kart i bildene for illustrasjon av rutene.

Smådalen
Smådalen Foto: Beate Aasebø

Veivalg:

• Fra Tysse: Parkering ved ungdomsskolen. Merket, god sti fra Tyssereinane, men bratt. Utsiktspunktet Sjåheim underveis. Les om underbuksemannen og gi et offer til han for en fin tur. Gå over brua ved fossen/elva og følge berga oppover før stien tar en inn til vatnet der kassen står på en påle ved en benk. Ca. 2 km.
  • Fra Nymark/skytebanen: Parkering ved bommen i Gaupholmsmarka/krysset til Fossåsen. Følg veien forbi skytebanen og videre på skogsvei opp til Smådalsvatnet. Følg til venstre langs vatnet bort til kassen ved benken i andre enden. Ca. 5 km.

I tillegg har vi i 2021 turbøker følgende steder:

Hagaåsen/Tyssekampen (354 m.o.h.)

Denne turen kan en ta fra Tysse eller Hagabotnane/Ilaget. Går en fra Tysse kan en parkere ved ungdomsskolen. Fra Indre-Tysse følger en veien fra Tyssebrua forbi Fjordtønna og over på skogsvei mot toppen, tar av til venstre ved skilt mot Kampen og følger stien opp til masta. Fra Fjellheimsvegen går en inn på sti ved strømmasta etter hus nr 17. Kryss elven og følg sti bak husene og videre gjennom skogen. Ved kraftlinjetraséen følger en stien til venstre og går på tydelig sti til du møter stien fra Hagabotnane. Fra Hagabotnane følger en traktorveien rundt fotballbanen og videre innover. Rett etter to grinder går stien til venstre, bratt gjennom skogen. Ikke tydelig sti hele veien. Litt bratt for de minste. På flaten der skogen opner seg møter en stien fra Fjellheimsvegen. Stien fortsetter til venstre og videre mot toppen. Ved masta tar en til venstre på sti ned mot utsiktspunkt med benk. Der henger kassen på et tre. Turen kan også tas fra Ilaget. Da parkerer du i Hagabotnane og følger veien videre opp svingene til rett før svingen ved toppen av bakken. Der går det sti inn mot lia og videre følger en tydelig sti, med noen skilt, mot Hagaåsen og ned til utsiktspunktet. Flott skogstur. Underveis får en flott utsikt mot Frølandsvatnet og området rundt. Ca. 45 minutt en vei.

Kikedalen (455 m.o.h)

Parkering ved fossen i Holmane (mot avgift kr 50). Gå over broen, ta til høyre og følg skogsveien sørover helt til endes (snuplass). Stien videre er tydelig og går oppover lia langs ryggen av Kikedalselvi. Litt kliving opp et bratt berg mot toppen. Hold til høyre ved stiskille på toppen (følger elven) og en vil komme til Kikedalsvatnet der kassen henger. Ca. 1,5 km og ca. 45 minutt en vei.

Gå gjerne videre innover langs vannet og inn i Kikedalen. Langs stien innover går du forbi en perfekt liten badekulp før du kommer inn til selve Kikedalen, her kan man se flere ruiner fra en tid da det ble drevet seterdrift her oppe. Dette var setret som tilhørte Tysseland og Jarland. Veien gjennom Kikedalen var også i sin tid en viktig ferdselsåre mellom Samnanger og Fusa, og går man forbi ruinene og videre opp skaret kan man kommer over til Fusa og ned til Kikedalen og Gjønavatnet (Denne stien er ikke merket på Samnanger siden). Et annet alternativ til turrute med utgangspunkt fra Kikedalen er Kikenosi (950m.o.h.) opp gjennom Dyrdalen (Denne veien er ikke merket).

Lynten (500 m.o.h)

Lynten kan nås fra flere steder. En kan parkere ved gjenbruksstasjonen i Raunekleiva og gå på merket, tydelig sti til Raudvatnet og ta videre på merket sti via Kalivatnet eller Krokvatnet til Lynten (den ligger på rundturen Raudvatnet-Krokvatnet-Kalivatnet-Raudvatnet). Eller så kan en følge skogsveien som går bak Lindane (kan parkere ved Vassloppa Barnehage) og videre på merket sti mot Krokvatnet. Gå forbi Heiasetret og hold mot Krokvatnet i stiskille mot Raudvatnet. Etterhvert vil du se den høyeste toppen med en liten varde på som er Lynten. Det er en benk ved varden som det står Lynten på også. Kassen henger på et tre rett ved.

En kan også gå Bygdaveien til Bjørnåsen (enten via veien til Bjørnåsen eller via den skilta Setrastien (anbefaler å gå opp Setrastien, ikke ned) og en kommer da opp i stikrysset der skogsveien fra Lindane kommer og følger stien videre mot Krokvatnet via Heiasetret, ref. beskrivelse over. Følger en veien opp i Bjørnåsen må en gå til venstre i første kryss når en er kommet opp på flaten i Bjørnåsen og gå forbi en hytte, gjennom en grind og over på sti bort til stiskillet.

Rabalhei (699m.o.h)

Rabalhei ruver bak Fossen Bratte. Flott, vidstrakt utsikt fra toppen.

Parker ved busstoppet på høyre side før Eikedalen. Gå noen meter bortover veien i retning Eikedalen til du kommer til et skilt med husnummer 691, her går man ned og over broa. Gå videre mellom rød og svart hytte, like etter den svarte hytten kan du følge røde og hvite merkebånd opp lia (Her er det bratt) og opp til linja som går til telehytta. Når man kommer opp til linja, følg stolpene oppover eller til venstre for linja. Det er også merket med merkebånd oppover til telehytta og til venstre forbi hytta. Siste stykket følger man vardene oppover til man ser toppvarden. Ca 2 km og ca 1 time og 30 minutter en vei med 300 høydemeter

Pr. 08.05.21 er det en god del snøfonner som må passeres, tidlig på dag er snøen fast, men etter hvert som sola varmer blir snøen blaut og det er lett for å gå gjennom på enkelte parti.