Nordvikasætra
Nordvikasætra Foto: Hilde Jørgensen

Folk til fjells

Siden 1998 har Samnanger IL plassert ut bøker på forskjellige turmål i kommunen. Samnanger Turlag tok over ordningen fra 2014. Vi håper disse bøkene kan være en inspirasjon til å ta seg en tur ut i naturen, og kanskje til nye steder. Vi forsøker å spre kassene ut i kommunen og vi har fått ønsker fra innbyggerne som vi forsøker å hensynta.

Vi anbefaler også å bruke de 15 merkede turstiene i kommunen. Følg også gjerne Samnanger Turlag på Facebook for å se hva som rører seg, og bli med oss på fellesturer vi arrangerer. Er det spørsmål, mangler eller kommentarer til Folk til fjells, ta kontakt med Vibeke Raae (tlf 41 65 42 65), eller turlaget på samnanger.turlag@gmail.com.

Årets kasser er ikke satt ut ennå.

Plassering av kassene i 2017

De tre faste turene til Nordvikasætra, Raudvatnet og Smådalen var med i 2017 også:

Nordvikasætra

Setra ligger ved nordre enden av Fitjavatnet. Man kan gå på begge sider av vannet, vestsiden er ca. 500m kortere enn østsiden. Kassen står ved setra. Mulige veivalg:

• Fra Totræna via lysløypa, over på sti til Skadalen og så til Fitjavatnet (3,5km)
  • Fra Myra/Dalane/Lønnebakken, opp skogsveien til Fitjavatnet (4,2km)
  • Fra skogsveien i Haukaneset opp til Fitjavatnet (5km),
  • Fra Bjørkheim eller Nordvik til Fitjavatnet.

Raudvatnet

Parkering ved gjenbruksstasjonen i Raunekleiva. Gå over veien og følg skogsveien ca. 700m, til skiltet sti tar av til venstre. Følg stien og skiltene oppover til vannet. Ca. 3,8 km en vei. Kassen er på venstre side av vannet ved benken det står Raudvatnet på. Ta gjerne en stopp ved hamburgersteinen (skiltet) og få med deg historien om Svein Legoladd og trollet.

Smådalen

Veivalg:

• Fra Tysse: Parkering ved ungdomsskolen. Merket, god sti fra Tyssereinane, men bratt. Utsiktspunktet Sjåheim underveis. Ca. 1,6 km.
  • Fra Nymark/skytebanen: Parkering ved bommen i Gaupholmsmarka/krysset til Fossåsen. Følg veien forbi skytebanen og videre på skogsvei opp til Smådalsvatnet. Ca. 5 km.

I tillegg hadde vi i 2017 turbøker på Brekken/Sotrebrekksvatnet, Skinstø/Steinhaugen, Kikedalen og Vardane.

Brekken/Storebrekksvatnet

Fra Trengereidfjordsiden/Sagen (Sagavatnet): Parker ved hovedveien. Det er grønne turskilt til Storebrekksvatnet som en kan følge på turen. Følg den gamle militærveien opp brekken og videre over på sti til en kommer til Storebrekksvatnet. Litt bratt stigning og steinete opp militærvegen. Kassen er plassert ved brua over elva i nordaustenden av Storebrekksvatnet, ca 350 m.o.h.. Ca 2,5 km og vel 1 time en vei. Ta gjerne en tur opp på Sauafjellet og nyt utsikten derifra.

Fra Rolvsvåg/Våga: Parkering før bom i grustaket (Rolvsvåg Betongindustri). Det er grønne turskilt langs ruten opp til Storebrekksvatnet. Gå gjennom grustaket og over på skogsvei opp i Vesterdalen. Noen steinete parti oppover før det flater ut innover dalen. Skogsveien går etterhvert over på sti et stykke før det igjen blir skogsvei opp til vannet. Følg høyre siden av vannet til andre enden. Kassen er plassert ved brua over elva i nordaustenden av Storebrekksvatnet, ca 350 m.o.h.. Ca 4,5 km og ca 2 timer en vei.

Skinstø/Steinhaugen

Steinhaugen er en fin utsiktsplass i Steinslandsmarka og det er flere stier som fører dit. Ved å parkere og starte fra idrettsanlegget i Hagabotnane kan en velge å følge skogsveien innover forbi Tovegstjørna. Hold til venstre når det står skilt til Totræna og følg oppover skogsvegen og videre over på sti innover marka. Det er noen bløte partier. Følg stien og en kommer til slutt til en bratt kneik og oppå den vil en finne steinhaugen og postkassen står fremme på kanten ved benken. Nydelig utsikt over Samnangerfjorden. En kan også velge å gå via Åsen fra Hagabotnane. Da følger en skiltene mot Totræna og går ikke ned i skogsveien igjen. Ca 1 km nord om Åsen er det merket med bånd på to trær på en myr, hvor en skal ta av mot Steinhaugen kontra Totræna. Følg stien (litt myrete her og der) og sving etterhvert av til venstre mot Steinhaugen. En kan også gå fra Myra via Dalane. Følger da veien opp i Dalane og tar videre nordover på skogsvei. Etter ca 1 km tar en av langs ny skogsvei og følger denne til endes og der er det skiltet "tilbake" til Skinstø. Det er også mange stier innimellom disse som fører frem til Skinstø, så her er det åpent for å prøve den en ønsker.

Kikedalen

Parkering ved fossen i Holmane (mot avgift kr 50). Gå over broen og følg skogsveien sørover helt til endes (snuplass). Stien videre går oppover kneiken langs ryggen av elven. Hold til høyre ved stiskille litt lenger oppe (følger elven) og en vil komme til Kikedalsvatnet. Kassen står ved sørenden av vannet. Ca 1,5 km og ca 45 minutt en vei. Gå gjerne videre innover langs vannet og inn i Kikedalen. Ved vasskiljet 650 m.o.h. (ca 2,5 km fra postkassen) får en utsikt mot Hålandsdalen i Fusa.

Vardane

Vardane er høyeste punkt mellom Totræna, Fitjavatnet og Dyrhovden, 711 m.o.h.. Dette er en litt tyngre tur.

Fra Totræna: Parkering mot avgift ved skianlegget i Totræna. Følg lysløypen ca 800m til rett før bratt utforbakke. Deretter sti inn Skadalen. Derifa går det god sti nordover opp Breilia og forbi Steinlandssætret. Derifra kan sti stedvis vere utydelig, men Vardane er det høyeste punktet mot nord-nordøst. Et tips kan være å trekke mot ryggen rett sør for Vardane, der det går en sti. Ca 3,5 km og 2,5 time en vei. Alternativ rute er å ta av på sti fra hesteskoen på skistadion over noen myrer innunder Breilia, forbi Tveitasætret og opp langs bekken på delvis sti til Snilshaugen. Da er verste stigningen unnagjort og en kan gå rett videre til Vardane.

Fra Nyutletræ: Parkering på plassen rett før første nedoverbakke etter avkjøring fra Kvittingsveien. Følg veien videre gjennom tunet og og innover forbi noen hytter. Veien blir til skogsvei og deretter sti. Etter ca 1,5 km får en et "brotalag" på høyre side og straks etter åpen myr på venstre hånd. Vardane ligger da rett opp til venstre. Det er ingen sammenhengende sti oppover, men godt fremkommelig de aller fleste steder. Ca 2,8 km og 2 timer en vei.